söndag 30 december 2012

Några i Sovjetunionen-Ryssland och Ukraina tillverkade flygplan som besökt Åbo


Under hela 1990-talet och en bit in på 2000-talet åkte jag så gott som dagligen till det rätt sparsamt trafikerade Åbo flygfält för att fotografera flygplan. Var man tillräckligt ofta på plats kunde man nu och då komma åt rätt intressanta plantyper, både stora och små.

Jag var mycket fascinerad av maskiner tillverkade i det forna Sovjetunionen och kände stor glädje då det stod ett sådant flyg på plattan. Det kunde vara fråga om fraktmaskiner, chartrade plan, statsbesök eller idrottslag på turnering, dock inte passagerarplan i reguljärtrafik.

Under julhelgen bläddrade jag bland mina flygbilder och greps av en nostalgisk stämning som jag vill dela med mig. Jag kom med ens ihåg hur roligt det var att tillbringa tid på flygfältet. Var det sommartid åkte jag ofta cykel dit och inte sällan följde något av mina barn med mig. Kul var det också att bli bekant med dem som arbetade på fältet och det hände till och med att jag fick komma in på området några gånger för att få bra bilder.

Låt mig presentera elva Sovjetrysk- och Ukrainatillverkade flygplan som besökt Åbo.
                                                                 Antonov An-12
 

 
Antonov An-24
                                                                    Antonov An-28
                                                                 Antonov An-124
Iljushin Il-18
                                                                     Iljushin Il-62
                                                                   Iljushin Il-76
Iljushin Il-96 (Putin på besök september 2001)
Jakovlev Jak-40
Tupolev Tu-134
Tupolev Tu-154

1 kommentar:

  1. Antonov är även en intressant firma med intressanta ideér. Ett exempel på detta är att de tillverkat världens största flygplan. Riktigt fult och ryskt och jävligt stort och därav vackert på sitt eget sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225_Mriya

    SvaraRadera