fredag 24 maj 2013

Elder: Dead Roots Stirring


I mina inlägg om musik brukar jag ha för vana att hålla mig till gångna tider. Det beror självfallet på att min ungdom inföll under 1970- och 1980-talet och det är i den åldern musiken gör det största intrycket. Då formas man som individ och då blir vissa band eller låtar ofta och enkelt förknippade med bestämda händelser eller tillfällen. Sedan bär man med sig dessa upplevelser och bygger ut sin musiksmak utgående från dem. För att råda bot på denna något enformiga hållning vill jag denna gång ta upp ett nutida band som jag blivit mycket förtjust i.

Då jag skrev om den svenska gruppen November (februari 2013) berättade jag om en arbetskamrat jag brukar tillfråga och konsultera när det gäller samtida musik, främst olika former av tungrock och metal.

När jag under vårvintern åter kände att jag var i behov av något nytt och uppfriskande i musikväg vände jag mig än en gång till min vän Jacob på jobbet. Hans tidigare tips Witchcraft, Graveyard, Wo Fat, Kyuss och Sleep hade nämligen visat sig vara mycket intressanta och givande nya bekantskaper.

Det band han denna gång rekommenderade var den New Bedford-Bostonbaserade stoner/doom/sludge-metalgruppen Elder, speciellt deras andra fullånga platta Dead Roots Stirring (2011). Elder består av Nick DiSalvo (gitarr och sång), Jack Donovan (bas) och Matt Couto (trummor) och deras musik bär med sig influenser från 1970-talets tunga och psykedeliska rock liksom även från senare tiders metallmusik. Resultatet är en livfull, omväxlande och intressant blandning där man i lämpliga bitar kan höra fragment och ekon från gångna tider; bandet bygger vidare på hårdrockens kanon men utan att vara efterapande, utan nyskapande.

Bandet är samspelt och deras långa, episka låtar är starka och genomarbetade. Detta blir klart för lyssnaren omedelbart från albumets inledande spår ”Gemini” som börjar med tungt grusigt gitarrspel och vidareutvecklas till en nyanserad stor låt med uttrycksfull sång, smakfulla melodiösa gitarrpartier och en passlig dos retrokänsla.

Den andra låten ”Dead Roots Stirring” har ett långt utdraget intro som inleds med bas och trummor. Låten är stämningsfyllt uppbyggd med vackert gitarrspel men ett stycke in i låten ändrar den karaktär och blir tung och krävande.

Mitt i plattan, som en vattendelare mellan de två tunga inledande spåren och de återstående två låtarna, serverar Elder den hisnande instrumentallåten ”III”. Den börjar stilla med melodiskt gitarrspel, som till sin stämning pekar bakåt mot 1970-talet, och växer i styrka och intensitet till en av plattans starkaste prestationer. I ”III” visar Elder sin mångsidighet och sitt kunnande, underbart gitarrsound och en trolsk atmosfär.

Efter ”III” skiftar stämningen och övergår i den snabbare ”The End” som även den bär tydliga 1970-talsinfluenser, inte minst från Black Sabbath. Också den en övertygande och kraftfull låt.

Denna uppsluppenhet håller i sig på skivans avslutande spår ”Knot” som också den har ett härligt ös och stundvis ekar snyggt av förfluten tid. Emellanåt påminner det starka basspelet om Felix Pappalardis fuzzbasspel i Mountain på 1970-talet. Låten avslutas i en utdragen smakfull jamsession.

Plattans storhet ligger främst i att den inte innehåller en enda medelmåttig låt, inte ens ett svagare spår. Den är rik på nyanser och skickligt utförda detaljer vilka höjer den över mängden. Vidare har skivan en magisk förmåga att försätta lyssnaren i en behaglig stämning.

Elder har en inneboende storhet, något majestätiskt, som lyfter bandet över massan. Samtidigt vet musikerna sina begränsningar och ger sig inte in på sådant de inte bemästrar vilket vittnar om en sund självkänsla. Detta självmedvetande kombinerat med en fin instinktiv uppfattning leder bandet rätt. Fortsätter Elder att göra musik med samma höga ambitionsnivå kommer de att nå långt. Dead Roots Stirring är utan tvivel ett album som förtjänar bred uppmärksamhet, ett samtida mästerverk som väntar på att bli upptäckt.

Tre låtar från albumet:

Gemini
http://youtu.be/f9OvoQMQ2JY

Dead Roots Stirring
http://youtu.be/S5r5mLAj8a0

III
http://www.youtube.com/watch?v=_dGx6jJkz4I&feature=share&list=AL94UKMTqg-9AYewXV-q51-UqUdGPHXaaE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar