fredag 30 augusti 2013

Eric Clapton´s Rainbow Concert

Det var i juli 1974. Vi lade ny takfilt på sommarstugan och min äldre bror, 16 år, och jag, 12 år, kommenderades med i arbetet. Min bror klädde sig i jeansshorts och intog en bekväm position på den av solen uppmjukade takfilten på det ytterst varma taket. Där satt han redo med blåslampan då becket i någon fog behövde värmas upp. Däremellan solade han och lyssnade på radio.
 
Min uppgift var att bära upp färdigt tillskurna längder av djupröd takfilt, och vid behov mera spik, till dem på taket. Mitt i denna pågående aktivitet skedde något i radiosändningen som fängslade och hänförde mig fullständigt; programledaren spelade ”I Can´t Hold Out” och ”Steady Rollin´ Man” från Eric Claptons kommande comeback-album 461 Ocean Boulevard. Det var kärlek vid första öronkastet.
 
Vid följande besök i Åbo skyndade jag till den välförsedda skivaffären Levymyynti på Universitetsgatan. Jag bläddrade och bläddrade på C men hittade inte 461 Ocean Boulevard. Då jag frågade fick jag veta att albumet skulle nå affären om någon vecka.
 
Eftersom jag var inställd på att ha en Clapton-skiva med mig hem fick jag nöja mig med den som fanns. Det var en lp utgiven av Polydor med den inte alltför fantasieggande titeln Clapton och skivan visade sig vara ett samlingsalbum. Hälften av låtarna var tagna från albumet Eric Clapton och hälften från Layla.
 
Jag var mycket nöjd och lycklig över mitt köp som ofta låg på tallriken och inom kort var jag även ägare till 461 Ocean Boulevard. Sommaren 1974 var också för övrigt av stor betydelse musikmässigt eftersom Bad Company släppte sitt fenomenala debutalbum och Uriah Heep gav ut Wonderworld som, tillsammans med The Magician´s Birthday, kom att bli min brors favoritalbum i Uriah Heeps produktion.
 
Mitt Claptonintresse fördjupades stadigt och i ett inlägg från våren 2012 har jag nämnt vilken betydelse Derek and the Dominos skiva In Concert hade för mig under skriftskollägret.

Ett album som vunnit en speciell plats i mitt hjärta är Eric Clapton´s Rainbow Concert som kom ut 1973. Gitarristen Pete Townshend från The Who samlade ihop en supergrupp som förutom Clapton och honom själv bestod av Ron Wood (gitarr), Steve Winwood (klaviatur), Rick Grech (bas), Jim Capaldi (trummor), Jimmy Karstein (trummor) och Repob (slagverk). Efter tio dagar av intensiva repetitioner ansåg man att tiden var mogen för Eric Clapton att åter kliva upp på scenen efter en längre paus från offentligheten och det gjorde han med besked iklädd vit kostym.

Jag kom över albumet via en byteshandel och blev omedelbart förtjust. Denna förtjusning fördjupades ytterligare då jag för cirka ett år sedan beställde albumet som CD, nu utökat till 14 låtar i stället för sex på originalvinylen.
 
CD:n inleds med en fullång och fullgod version av, den i livesammanhang sällan inspelade, ”Layla” och går över i den fenomenala ”Badge”. Måhända är Clapton en smula rostig men likafullt visar han att han är en av giganterna inom rockvärlden. De största ögonblicken på albumet är den majestätiska och gripande vackra tolkningen av Jimi Hendrix ”Little Wing”, den själfulla versionen av ”Bell Bottom Blues” i vilken Clapton gör en hisnande inlevelsefull sånginsats och den alltid lika imponerande ”Presence of the Lord”, här sjungen av Steve Winwood.

Den som känner för att förgylla fredagskvällen, eller vilken kväll som helst, med en rejäl dos Clapton och en platta som kanske fallit något i glömska gör klokt i att leta rätt på Eric Clapton´s Rainbow Concert. Den är med sina fyra decennier på nacken äkta vara från början till slut.

Little Wing

Presence of the Lord

Bell Bottom Blues
http://youtu.be/1LzlJe9_AxM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar