fredag 4 april 2014

Fängslande biografi över Lena Nyman

Jag hade inga större förväntningar, endast min medfödda nyfikenhet, då jag påbörjade läsningen av journalisten och producenten Annika Perssons biografi Jag vill ju vara fri. En bok om Lena Nyman (2013). Det berodde säkert på att jag inte kände till så mycket om Lena Nyman sedan tidigare. Jag hade sett henne i filmerna Jag är nyfiken – en film i gult (1967) och Ronja Rövardotter (1984) och visste att hon var känd och omtyckt i sitt hemland.

Nyfikenheten svängde emellertid redan efter några sidor över i förväntan, huvudpersonen var högintressant, texten och greppet verkade lovande och materialet såg ut att kunna växa till en givande helhet. Denna effekt uppnår Persson för att hon från första början vet precis vad hon vill ha sagt med sin bok. Enkelt uttryckt, men absolut inte alltid lika enkelt förverkligat, vill hon ge en så sanningsenlig och mångfasetterad bild av skådespelaren Lena Nyman som möjligt. Vidare är hon inte ute efter att själv föra ordet hela tiden, utan brukar så långt som möjligt Nymans egna dokumenterat uttalade ord och efterlämnade texter.

Tack vare detta genomtänkta utgångsläge är biografin fascinerande från de första raderna. Det blir omedelbart klart att Lena Nyman (1944-2011) var en exceptionellt begåvad skådespelare och stor artist, men man får också lära känna en ytterst komplicerad individ som hade stora svårigheter att slutligt finna sin plats i tillvaron.

Nymans karriär följer uppbyggnaden av vilken klassisk tragedi som helst. Till en början hade hon visserligen svårigheter med ett kraftigt motstånd från moraliserande kretsar och ett antal nedgörande recensioner, främst beträffande filmerna 491 (1964) och Jag är nyfiken – en film i gult. När detta var glömt förvandlades den unga begåvade skådespelerskan till en allmänt accepterad, hastigt stigande och allt klarare lysande stjärna; alla ville se henne, alla ville ha en bit av Lena Nyman. Tack vare Vilgot Sjömans film Jag är nyfiken – en film i gult (1967) som spelade in tiotals miljoner dollar i USA blev hon till och med internationellt känd.

Så plötsligt når hon en punkt då hon inte kan bli mera känd eller mera bejublad. Hon försöker befästa sin position och hålla sig på toppen och lyckas till en början med detta men efter ett tag börjar missbruket av läkemedel och sprit växa henne över huvudet. Denna vändpunkt innebär början på en långsam undergång, Lena Nyman är under många långa år på väg mot en oundviklig katastrof.

Det blir mer och mer gripande att läsa boken ju längre den lider. Man börjar känna allt starkare sympati, närapå ömhet, för Nyman, man börjar sakna det unga belästa geniet som glänste i sina roller, som klarade av situation som situation, som alltid hade svar på tal och minst en man som var förälskad i henne. Man vill ha henne tillbaka, man läser vidare i deckarspänning och hoppas att allt ska bli bra igen, att Lena Nyman skall hitta hem till slut och bli lycklig.

Rent smärtsamt, men samtidigt heroiskt, är det att läsa om Nymans kamp med de sista tre skådespelen hon medverkade i. Hon var redan svårt sjuk men ville trots det arbeta med Jonas Gardell och Kristina Lugn. Sin sista roll gjorde hon år 2006 då hon gestaltade Katarina den stora i dramat med samma namn på den lilla intima Teater Brunnsgatan Fyra som grundades av Allan Edwall år 1986 (och som efter hans död 1997 drevs av Kristina Lugn och sedan 2011 av hennes dotter Martina Montelius).

Vill man läsa en fängslande och lättläst biografi är Annika Perssons bok om Lena Nyman ett gott val. Hon skriver klart och redigt, uppriktigt och ärligt, utan att försköna men även utan att förfula, om en av Sveriges stora samtida konstnärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar