fredag 19 september 2014

Jenny Westerström: Nils Ferlin - Ett diktarliv

Det är besynnerligt, och en aning skamligt, att en bok kan bli liggande bortglömd i hyllan under en lång tid. För ungefär 16 år sedan beställde jag genom en bokklubb en nyutkommen biografi över Nils Ferlin (1898-1961). Orsaken till detta var att jag ville veta mera om denna omtyckta svenska lyriker och Jenny Westerströms tunga biografi såg ut att vara både gedigen och uttömmande.

Vid den här tiden, i slutet av 1990-talet, läste jag mängder med böcker av och om svenska författare, och särskilt intresserad var jag av flera av dem som hade debuterat på 1920- och 1930-talet. Jag var mycket fascinerad av Eyvind Johnson, Jan Fridegård, Ragnar Holmström, Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf, Josef Kjellgren, Harry Martinson, Erik Asklund, Gustav Sandgren, Artur Lundkvist och Ivar Lo-Johansson. Längre fram kom mitt intresse för Norrland att leda mig till författare som Stina Aronson, Folke Isaksson, Otto Karl-Oskarsson, Helmer Grundström, Karl Rune Nordkvist, Björn-Erik Höijer och Anna Rönnqvist.

Och så spökade Nils Ferlin hela tiden någonstans i periferin men av någon outgrundlig anledning gav jag mig aldrig tid att läsa honom. Jag visste mer än väl att hans poesi ansågs vara suverän och att man måste läsa Ferlin för att få en hyfsad bild av den svenska lyriken. Han är, trots allt, en av de viktigaste 1900-talsdiktarna i Sverige och så hade jag inte läst mer av honom än några smakprov i diverse antologier. Utöver det hade jag hört ett antal tonsättningar av hans dikter, främst Rolf Wikströms fina album Mitt hjärta är ditt från 1989.

Då jag för någon vecka sedan inväntade ett bokpaket upptäckte jag att jag hade läst allt jag skaffat under våren och sommaren. Det i sin tur ledde till en noggrann genomgång av bokhyllorna och i mitt arbetsrum upptäckte jag plötsligt min orörda Nils Ferlin-biografi. Något generad plockade jag ner volymen från hyllan, blåste dammet av den och beslöt att tiden nu var inne för att läsa om Ferlin.

Westerströms biografi fängslade omedelbart mitt intresse. Jag ville komma hem från arbetet så fort som möjligt för att kunna läsa vidare om denna tungsinta och dystra poet som blivit så populär. Under ett par veckoslut satt jag helst med Ferlinboken framför ögonen. Läsningen spred sina ringar över vattnet och resulterade snart även i en beställning av Ferlins samlade dikter. Medan jag inväntar den volymen skall jag ta itu med Livslägen av Julian Barnes som min alltid uppmuntrande och inspirerande modersmålslärare från gymnasiet varmt rekommenderade.

Efter avslutat värv känner jag främst lättnad över att äntligen efter 16 år ha bekantat mig med Nils Ferlin i Jenny Westerströms sakkunniga vägledning. Ett stort och avgrundsdjupt hål i min litterära allmänbildning blev äntligen igenskottat. Och för den som inte läst Westerströms bok om Ferlin kan jag varmt rekommendera den. Dels är det en omsorgsfullt genomarbetad biografi och dels är objektet Nils Ferlin så oerhört intressant.

Nils Ferlin: Du har tappat ditt ord

Nils Ferlin: Stjärnorna kvittar det lika

Nils Ferlin Dokumentär SVT




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar