fredag 28 november 2014

Mina boplatser VI - Laukkällsgatan 11 L 108

Vi hade tur och fick trerummaren i grannhuset som blev ledig från och med december 1989. Lägenheten låg på andra våningen och vår nya adress blev Laukkällsgatan 11 L 108. Bostaden var på 73 kvadratmeter och kändes otroligt rymlig. Den hade en rejäl hall, två stora sovrum med fönster mot gården, ett avlångt vardagsrum med balkong mot parkeringsplatsen och köpcentret samt ett adekvat kök. Dessutom fanns det ett hellångt badkar i badrummet, inte endast ett sittbadkar som vi haft i tvåan, något som uppskattades stort av en av oss i familjen.
De två fönstren till vänster om trapphuset på andra våningen tillhörde våra sovrum.

Väggarna och taken i lägenheten var rätt medfarna så vi beslöt att lägga nya tapeter i ett par av rummen och måla de värst gulnade taken. Efter detta ansiktslyft kändes bostaden nästan som ny även om golvmattorna var de samma gamla hopplösa gråspräckliga som i tvårummaren. Också skåpdörrarna var de samma fladdriga skivorna men här hade någon tidigare boare på eget bevåg målat dem ljusgrå. Om det innebar ett lyft eller inte är jag inte säker på.

Själva flyttningen var en aning arbetsam för vi valde att inte hyra skåpbil utan bära våra saker över gården. Även om avståndet inte var längre än några tiotal meter visade det sig vara fullt tillräckligt då det gällde att i höstkylan och mörkret bära över tvättmaskin, hyllor, soffa, fåtöljer, sängar, bord och stolar. Allt mindre lösöre packade vi ner i flyttlådor och körde över gården med bilen.
Den mellersta balkongen (på bilden) på andra våningen och fönstret till vänster om den hörde till vår lägenhet.

Vi ville som sagt spara på kostnaderna vid flyttningen och min snilleblixt var att tömma vattensängsmadrassen på egen hand med en slang, i stället för att hyra en pump. Resultatet av denna sparåtgärd var att vi då vi skulle fylla madrassen endast hade en gigantisk knölig vinylsäck som vägrade rätade ut sig i ett hörn av sängbottnen. Alla dämpande lameller låg i en hög och madrassen var oanvändbar. Just då var jag inte den mest populära mannen i grannskapet. Lyckligtvis gick försäkringsbolaget med på att ersätta madrassen och efter att ha legat några nätter obekvämt nerbäddade på golvet fick vi en splitterny och bättre madrass till vattensängen.

Livet var bekvämt i den nya lägenheten. Det fanns luft och rymd, vi hade balkong och ett riktigt kök. Och vår dotter som just börjat stå och gå hade ett rum som väntade henne bara hon blev stor nog att sova för sig själv. Det var också mycket roligare och enklare att bjuda hem gäster då man hade mera utrymme.

Under vår tid i trerummaren tog jag steget fullt ut i 1990-talet för jag övergick från vinylskivor till cd:n. Till en början spelade jag både och men rätt snart hörde jag allt oftare på mina nyinskaffade cd-skivor medan vinylplattorna blev stående i skivhyllan. Där står de fortfarande, alla tusen stycken. Ibland plockar jag ner någon gammal goding från hyllan, oftast en platta jag inte har som cd, och lyssnar genom den med andakt och ett stänk av nostalgi.

Den största händelsen under denna tid var dock att vårt andra barn, en utdragen, lång och stor pojke, föddes på långfredagen 1991. Samtidigt blev vår förstfödda befordrad till stolt storasyster och väntade otåligt på att lillebror skulle växa så att de kunde leka tillsammans. När mamma och son var hemkomna från Heidekens barnbördshus och livet började gå enligt sitt nya mönster var vi lyckligt ovetande om att vi skulle flytta från trerummaren inom ett par månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar