fredag 26 december 2014

Julpromenad i Reso

Min hemstad Reso är en gammal boplats och jordbruksbygd. Ett synligt tecken på detta är en av landets äldsta kyrkor vars byggande anses ha påbörjats år 1305. Den moderna samhällsutvecklingen nådde denna kommun, som ligger mellan Åbo och Nådendal, år 1966 då Reso blev köping. Åtta år senare, år 1974, blev Reso stad och efter 40 år har staden cirka 24 300 invånare.

De flesta förknippar Reso med de stora och breda vägarna som löper kors och tvärs genom orten eller fabriken Raisio. Den som stannar upp och ser sig omkring ett tag upptäcker dock att det finns mycket annat att se i staden. Själv tog jag en längre promenad i hemstaden på julannandag och nedan ett urval bilder från denna vandring.
Reso kyrka.
Herrgården Huhkon kartano i empirestil (1830-40-talet).
Raisio fabrikskomplex.
Kulturcentret Harkko byggdes år 1954 som kommunalhus.
Dessa höghus är byggda 1960-61 och hör till de äldsta i staden.
Bostadsbolagen Killinpuisto och Nallinpuisto från 1962-64.
Det högsta bostadshuset i Reso är 12 våningar.

Reso stadshus stod färdigt år 1981.
Skulpturen föreställer jättarna Killi och Nalli vilka enligt mytologin byggde Reso kyrka.
Reso bibliotek från 1999.
Reso bibliotek.
Nya hus i centrum.
Kontorshus från 2008.
Nybyggt bostadshus i centrum.

1 kommentar:

  1. Och - naturligtvis - var det den underbara kyrkan jag föll mest för. Den ser ut att vara byggd av sten slipad i havet och släpad dit. Så fint med skiftningarna i färg. Kan inte påminna mig att jag sett ngt liknande i Sverige. Men till form och sten påminner den lite om Edsbro kyrka. http://sv.wikipedia.org/wiki/Edsbro_kyrka

    SvaraRadera