fredag 31 mars 2017

Around and Around

Min första kontakt med The Rolling Stones ägde rum på hösten 1971 då min äldre bror och jag lyssnade igenom en Combo c-kassett med blandade låtar som han hade spelat in. En av sångerna på bandet var ”Jemima Surrender” med The Band och en annan var The Rolling Stones version av ”Susie Q” som jag genast fattade tycke för. Vi hörde på den rätt ofta och kom senare att jämföra den med Creedence Clearwater Revivals överlånga version av samma låt. The Rolling Stones hade kraft och liv i sin version medan CCR:s kändes släpig och överarbetad.

Längre fram kom jag att skaffa ett par lp:n med The Rolling Stones. Samlingsskivan Gimme Shelter köpte jag för att den har så häftig bild på konvolutet, bandet i fullt ös fotograferat uppifrån. Låtvalet är inte så oävet det heller, speciellt inte skivans första sida med av singlarna ”Jumpin´ Jack Flash” och ”Honky Tonk Women”, ”Sympathy for the Devil” och ”Street Fighting Man” från albumet Beggars Banquet samt ”Love in Vain” och ”Gimme Shelter” från Let it Bleed. På albumets andra sida finns tidiga liveinspelningar av ”Under My Thumb”, ”Time Is On My Side”, ”I´ve Been Loving You Too Long”, ”Fortune Teller”, ”Lady Jane” och ”(I Can´t Get No) Satisfaction”. Under sommaren 1972 spelade jag ofta skivan i vårt tillhåll på vinden i farfars sommarhus. Favoritlåtar då som nu var och är ”Jumpin´ Jack Flash” och ”Honky Tonk Women”. Av den förra diggade min bror och jag nästan ännu bättre Johnny Winters stenhårda liveversion på albumet Johnny Winter And Live.

Den andra skivan jag köpte var likaså ett samlingsalbum som hette Great Hits, utgivet år 1969. Det var en tysk Decca-utgåva i en serie som kallades Musik für alle och lp:n innehöll en del intressanta, och något oväntade, låtar. Från bandets första EP hade man tagit med ”Bye Bye Johnny” och från första albumet ”I´m a King Bee”, ”I Just Wanna Make Love To You” och ”Route 66”. Sångerna ”Around and Around” och ”If You Need Me” var hämtade från den andra EP:n Five By Five (och fanns även på det i USA utgivna andra albumet 12 X 5). Från skivan Aftermath hade valet fallit på ”Mother´s Little Helper”, ”Flight 505” och ”I Am Waiting” och från Between the Buttons hade man inkluderat låtarna ”Yesterday´s Papers”, ”All Sold Out” och ”Complicated”.

Från Great Hits plockade jag med mig spåret ”Around and Around” som följt mig sedan dess. Ju längre tiden lider desto viktigare blir låten för mig och då jag för några år sedan skaffade albumet 12 X 5 insåg jag att låten kan betraktas som ett av de avgörande ögonblicken i bandets karriär. ”Around and Around” innehåller mycket av det väsentliga som kom att karaktärisera The Rolling Stones. Bandet spelar suveränt, svängigt, är lämpligt nonchalant och här förekommer snyggt gitarrspel. Vidare håller Mick Jagger på att utvecklas till den unika sångare han kom att bli. I denna låt finns en hel del som pekar framåt i bandets karriär och då man lyssnar på ”Around and Around” blir man inte ett dugg förvånad över att gruppen ett antal år senare släpper låtar som ”Brown Sugar”, ”Rocks Off” eller ”Start Me Up”. Fröet, ingredienserna, och attityden finns i ”Around and Around”, tydliga och klara och det gör låten till ett suveränt mästerstycke i bandets 55 år långa existens.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar